Dietetyczny Dekalog Endometriozy

1. Zwiększ spożycie tłuszczów Omega-3

Tłuszcze Omega-3 mają właściwości przeciwzapalne i wykazano, że pomagają zmniejszyć ból miesiączkowy. Co więcej, wysokie spożycie omega-3 wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem endometriozy.

2. Unikaj tłuszczów trans

Dieta bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe typu trans powoduje wzrost markerów stanu zapalnego i wpływa na promowanie rozwoju endometriozy. Unikaj smażonych i przetworzonych produktów, takich jak krakersy, pączki, frytki i ciasta.

3. Ogranicz czerwone mięso

W niektórych badaniach czerwone mięso było związane z wyższym ryzykiem endometriozy. Zwiększone spożycie może prowadzić do wzrostu poziomu estrogenu i nasilać objawy bólowe.

4. Jedz dużo owoców, warzyw i pełnych ziaren

Owoce, warzywa i produkty pełnoziarniste są wypełnione błonnikiem pokarmowym, który może pomóc zmniejszyć stężenie estrogenu w organizmie. Dostarczają również witaminy, minerały i przeciwutleniacze, które mogą pomóc w walce z bólem i stresem oksydacyjnym.

5. Ogranicz kofeinę i alkohol

Niektóre badania sugerują, że kofeina i alkohol mogą zwiększać ryzyko endometriozy. Ponadto wysokie spożycie kofeiny może zwiększyć poziom estrogenu i nasilać objawy bólowe.

6. Ogranicz spożycie żywności przetworzonej

Przetworzona żywność ma mało ważnych składników odżywczych i błonnika i często zawiera niezdrowe tłuszcze i dodane cukry, które sprzyjają stanom zapalnym i dolegliwościom bólowym.

7. Wypróbuj dietę bezglutenową lub o niskiej zawartości FODMAP

Kilka badań wykazało, że dieta bezglutenowa może pomóc zmniejszyć objawy endometriozy oraz dieta o niskiej zawartości FODMAP (oznacza fermentujące oligo-, di- i monosacharydy oraz poliole) może pomóc zmniejszyć objawy endometriozy

8. Sięgnij po soję

Niektóre źródła zalecają unikanie soi, ale nie jest jasne, czy jest to dobra rekomendacja. Chociaż istnieją dowody, że soja może mieć negatywny wpływ na endometriozę, to część badań sugeruje, że jej spożycie zmniejsza ryzyko endometriozy.

9. Dodawaj Kurkuminę

Naukowcy dowiedli, że kurkumina hamuje komórki endometriozy przez zmniejszenie produkcji estradiolu a także poprzez działanie przeciwzapalne i zwiększające pojemność przeciwutleniającą organizmu.

10. Ćwicz lub stosuj alternatywne terapie

Ćwiczenia są również pomocne w leczeniu endometriozy. Oprócz konwencjonalnych metod leczenia warto spróbować także alternatywne jak: medytacja, joga, akupunktura czy masaż.