mgr Marta Harańczyk-Biel

Specjalizuję się w dziedzinie angiologii – nauki zajmującej się chorobami naczyń żylnych oraz tętniczych.
Regularnie prowadzę szkolenia z diagnostyki ultrasonograficznej w zakresie oceny naczyń żylnych oraz tętniczych dla lekarzy w ramach kursów organizowanych przez Medycynę Praktyczną.
Obecnie pracuję naukowo nad zagadnieniem jakości życia pacjentów po zabiegach wewnątrznaczyniowych.
Jestem doktorantem w Szkole Doktorskiej Nauk Medycznych i Nauk o Zdrowiu w Katedrze Mikrobiologii Lekarskiej CM UJ realizujący badania w temacie infekcji w obrębie kończyn dolnych.

Dolegliwości z zakresu uroginekologii

Mogą wystąpić u każdej kobiety niezależnie od wieku, ilości porodów, wykształcenia, statusu społecznego. Jest to temat często przemilczany z uwagi na potencjalnie wstydliwy charakter, gdyż o dolegliwościach takich jak np. nieregularne miesiączki można powiedzieć wprost, natomiast dużo trudniejsza jest rozmowa o takich kobiecych problemach jak nietrzymanie moczu, „wypadanie macicy”/obniżenie narządów, zaburzenia napięcia mięśni dna miednicy, bolesne współżycie, bolesne miesiączki, czy problemy z zajściem w ciążę. Dla większości to tematy tabu.

Dolegliwości i schorzenia układu moczowo-płciowego

Dotyczą także mężczyzn. Powstają zazwyczaj na wskutek przerostu prostaty, powstania żylaków powrózka nasiennego, po przebytych zabiegach operacyjnych czy przewlekłych zapaleniach gruczołu krokowego. Wówczas panowie mogą mieć problemy z nietrzymaniem moczu, zatrzymaniem moczu czy z erekcją a także z płodnością. W EsterClinic możemy pomóc Wam temu zaradzić dzięki fizjoterapii uroginekologicznej, która polega na przywróceniu równowagi mięśniowo-powięziowej oraz prawidłowej funkcji narządów w obszarze miednicy mniejszej.

Profilaktyka i leczenie takich dolegliwości jak:

– Nietrzymanie moczu
– Obniżenie lub wypadanie narządów miednicy mniejszej
– Ból w obrębie miednicy
– Bolesne miesiączki
– Dolegliwości związane z mięśniami dna miednicy jak wulwodynia, pochwica
– Bolesne stosunki płciowe
– Ból po nacięciu krocza
– Blizny po cięciu cesarskim
– Rozejście spojenia łonowego
– Rozejście mięśni prostych brzucha
– Przygotowanie do operacji uroginekologicznej
– Rehabilitacja po operacji uroginekologicznej
– Endometrioza
– Przygotowanie do porodu
– Bezpieczny powrót do formy po porodzie

Głównym celem jest nauka świadomości swojego ciała, oraz utrwalenie prawidłowych nawyków i wzorców ruchowych. Niestety pacjenci często długo zwlekają z wizytą u fizjoterapeuty i trafiają dopiero przy dużym nasileniu objawów, czyli gdy ich stan ulega pogorszeniu. Pamiętaj, że im szybciej zgłosisz się do gabinetu, tym masz większe szanse na lepszą, szybszą i bardziej kompleksową rehabilitację.

Fizjoterapia uroginekologiczna w ciąży i połogu

W trakcie ciąży zachodzi bardzo wiele zmian w ciele kobiety, które niejednokrotnie dają dolegliwości bólowe, które nie sposób uśmierzać lekami. Często objawy te są spowodowane zwiększonym napięciem mięśniowym, brakiem odpowiedniej ruchomości kręgosłupa,
zablokowaniem stawów krzyżowo-biodrowych rwą kulszową, napięciem więzadeł miednicy czy mięśnia gruszkowatego. Stąd też najlepszą metodą na przyniesienie ulgi i równowagi jest rehabilitacja, oraz masaż i taping, które zmniejszają dolegliwości bólowe kręgosłupa szyjnego, piersiowego, lędźwiowego, wspomagają pracę przepony, zmniejszają dolegliwości bólowe stawów krzyżowo-biodrowych, wspomagają pracę mięśnia prostego brzucha i mięśni skośnych zewnętrznych, służą w terapii rozejścia mięśnia prostego brzucha czy indywidualnym przygotowaniu do porodu. Fizjoterapia uroginekologiczna może poprawić odpowiednią pracę mięśni oraz ruchomość stawów. Dobierana jest indywidualnie z zachowaniem komfortu Pacjentki.

Kiedy warto zgłosić się na wizytę do fizjoterapeuty uroginekologicznego?

Podczas ciąży:

– w celu przygotowania się do porodu
– z objawami nietrzymania moczu lub stolca
– dla wzmocnienia mięśni dna miednicy
– z bólem kręgosłupa
– z trudnościami w oddychaniu
– z zaparciami
– z objawami rwy kulszowej

Po porodzie:

– na pierwszą wizytę warto wybrać się jeszcze w połogu
– dla wzmocnienia mięśni dna miednicy
– w celu uelastycznienia blizny po cięciu cesarskim lub nacięciu krocza