Gdy po dodatnim teście ciążowym opadną pierwsze emocje pojawia się naturalna ciekawość, aby zobaczyć Małego Człowieka. Z pomocą przychodzi nam współczesna ultrasonografia. Zgodnie z zaleceniami Sekcji Ultrasonografii Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników w trakcie niepowikłanej ciąży powinno się wykonać minimum trzy badania USG – po jednym w każdym trymestrze ciąży.

Badania prenatalne

czyli ocena dziecka wykonywana w trakcie ciąży za pomocą ultrasonografii oraz w I trymestrze także badania krwi – badanie PAPPA oraz wolna podjednostka bHCG tzw. test podwójny. W EsterClinic badania prenatalne wykonuje Pani doktor Monika Konarska-Włosińska posiadająca wieloletnie doświadczenie w diagnostyce prenatalnej. Dlaczego badania prenatalne są tak ważne i jakie informacje wnoszą na poszczególnych etapach ciąży?

Badanie prenatalne I trymestru

Badanie prenatalne w I trymestrze ciąży należy wykonać, kiedy wymiar płodu ma od 45 mm do 84 mm, czyli między 11-tym tygodniem (+2dni) a 14-tym tygodniem (+1dzień). W tym czasie przeprowadzone badanie ma najwyższą czułość oraz pozwala przy pomocy specjalnego programu statystycznego wyliczyć tzw. ryzyko wystąpienia najczęstszych wad
genetycznych. Badanie prenatalne składa się z oceny ultrasonograficznej, najczęściej wykonywanej już przez powłoki brzuszne (czasami dopochwowo, jeżeli wymaga tego Pacjentka z uwagi na np.
tyłozgięcie macicy lub nadmierną ilość tkanki tłuszczowej) oraz pobrania krwi na tzw. test podwójny (badanie krwi hormonu wolnej podjednostki HCG i białka ciążowego PAPPA). Badanie prenatalne jest badaniem nieinwazyjnym, całkowicie bezpiecznym dla matki i dziecka.

W trakcie badania oceniana jest budowa anatomiczna kilkucentymetrowego dziecka, w tym kończyny górne i dolne, głowa oraz tułów. Na tym etapie możliwe jest wykrycie dużych wad takich jak np. brak kości czaszki, przepuklina brzuszna czy niewykształcone kończyny.
Ponadto oceniane są tzw. markery genetyczne, na podstawie których wyliczane jest ryzyko wystąpienia najczęstszych zespołów genetycznych, między innymi zespołu Downa (trisomia 21) zespołu Edwardsa (trisomia 18) czy zespołu Pataua (trisomia 13). Jednym z najważniejszych markerów jest przezierność karkowa (NT). Jest to pomiar płynu w okolicy karku dziecka. Następnie ocenia się obecności kości nosowej oraz jak przepływa krew
w sercu i przewodzie żylnym. Nie zawsze wszystkie te markery można dokładnie ocenić ze względu na warunki badania.

Badanie prenatalne I trymestru jest badaniem przesiewowym, czyli oceniającym prawdopodobieństwo wystąpienia trzech najczęstszych zespołów: trisomii 21 (zespół Downa), trisomii 18 (zespół Edwardsa), trisomii 13 (zespół Patau). Jeżeli na podstawie badania USG, testu podwójnego
i wieku Pacjentki, program statystyczny wylicza ryzyko wystąpienia zespołu genetycznego z prawdopodobieństwem przekraczającym 1:300 przypadków, to zgodnie z rekomendacjami Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego należy zaproponować poszerzenie diagnostyki o badania inwazyjne np. amniopunkcję. Taka sytuacja nie oznacza stwierdzenia wady genetycznej, ale informuje o oszacowaniu większego ryzyka wystąpienia takiej wady, co warto zweryfikować.

Od kilku lat mamy dostępne na rynku tzw. testy wolnego DNA, które badają DNA płodu w krwi matki. Pozwalają one z czułością na poziomie 99% oszacować prawdopodobieństwo zespołu Downa. W EsterClinic jest również możliwość wykonania takiego badania o nazwie SANCO. Test ocenia cały genom płodu, czyli wszystkie 23 pary chromosomów oraz płeć płodu. Oznacza to, że w standardowej analizie SANCO możliwe jest oznaczenie ryzyka trisomii  czy monosomii wszystkich 23 par chromosomów, w tym także chromosomów płci, określenie płci genetycznej płodu oraz ryzyka wszystkich zespołów delecji i duplikacji
wielkości co najmniej 7 milionów par zasad dla wszystkich chromosomów autosomalnych. Wykrywalność badania przewyższa 99,5%. Dzięki SANCO wiele przyszłych mam może uniknąć badań inwazyjnych (w tym amniopunkcji), których tak bardzo się obawiają.  Test można wykonać pomiędzy 10 a 24  tygodniem ciąży. Test SANCO określa ryzyko nieprawidłowości genetycznych, będących przyczyną poronień,
stanu przedrzucawkowego, IUGR i niskiej masy urodzeniowej. Ponadto oszacowuje ryzyko wystąpienia disomii jednorodzicielskiej a także umożliwia wczesne wykrycie choroby nowotworowej u ciężarnej.

Badanie prenatalne II trymestru

Badanie prenatalne II trymestru tzw. „połówkowe” wykonywane jest pomiędzy 18 a 23 tygodniem ciąży. Głównym jego celem jest dokładna ocena anatomicznych struktur dziecka, począwszy od głowy poprzez serduszko i jamę brzuszną a kończąc na dłoniach i stopach. W tym czasie płód jest już na tyle duży, że możemy dokładnie pooglądać większość narządów i części ciała, jak również stwierdzić płeć. Podczas badania wykonywana jest ocena szacunkowej masy płodu wyliczana na podstawie
pomiaru główki, obwodu brzucha oraz długości kości udowej, jest to tzw. biometria płodu. Sprawdzana jest także lokalizacja i funkcja łożyska oraz budowa i przyczep pępowiny, a także ocena długości szyjki macicy.

Badanie ultrasonograficzne drugiego trymestru umożliwia ocenę ryzyka wystąpienia potencjalnych zaburzeń u rozwijającego się płodu.
W przypadku stwierdzenia wystąpienia wady u dziecka niejednokrotnie istnieje możliwość dalszej diagnostyki oraz leczenia w specjalistycznych ośrodkach jeszcze w życiu płodowym lub zaraz po urodzeniu noworodka.
Dlatego badanie prenatalne jest tak wartościowym badaniem i zalecanym dla wszystkich kobiet w ciąży. Świadomość występowania wady lub zaburzeń rozwoju u dziecka na pewno jest bardzo trudna dla rodziców, ale wykrycie takich zmian jest niezbędne do jak najlepszego poprowadzenia ciąży, podjęcia decyzji o rodzaju porodu oraz prawidłowej opieki już od pierwszych chwil życia dziecka

Badanie prenatalne III trymestru

Badanie to jest rutynowo rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Ginekologiczne (PTG), gdyż nie wszystkie wady wrodzone manifestują objawy na etapie 20 tygodnia i wtedy struktury anatomiczne dziecka mogą wyglądać prawidłowo. Ponadto na etapie III trymestru obserwujemy prawidłowy przyrost masy dziecka i możemy rozpoznawać zaburzenie
wzrastania płodu (FGR) oraz monitorować prawidłowość przepływów naczyniowych, dobrostan dziecka oraz funkcję łożyska.